Hästarna

Här presenterar vi våra hästar

Korsningsponny född 1999

Kan vara grinig i sin box men är mycket snäll och trygg att rida. Han är en väldigt populär herre och är LB-utbildad i dressyr samt LA-utbildad i hoppning.

Fjording född 1997

Dimma är en D-ponny som är mycket snäll och foglig, kan dock vara både pigg och slö beroende på om man rider mycket med benen och rumpan. Vid hoppning måste man ha mycket fart för att ta sig över hindren. Dimma är trafiksäker och vår voltigehäst samt handikappshäst. Hon är LC-utbildad i både hoppning och dressyr.

Foto: Emilia Ymerstam

Ebba

Connemara född 2011, imp Irland

Vårt nyaste tillskott till verksam-heten. En mycket snäll dam på 143cm, som just nu endast  rids sparsamt och av ett fåtal elever.

Väldigt känslig i munnen.

Shetlandsponny född 1989

En snäll herre som har varit med länge och kan en hel del knep. Han är både busig och trygg. Är inkörd och LC-utbildad i både dressyr och hoppning.

Russ

Ett sto som ska vara uppbunden vid all hantering. En genomsnäll dam som kan vara både pigg och slö, beroende på ryttaren. Hon är svår att ha spö på så man kan daska lite lätt med handen istället. Hon är jätteglad i att hoppa. Utbildad i LC/LB i hoppning och LC/LB i dressyr.

Iceman

Welsh mountain född 2017

En snäll och vacker kille men som är väldigt grön i sin utbildning. Hans utbildning fortgår på lektionstid och rids endast av ett fåtal av våra elever.

Svenskt halvblod född 2005

En fin kille som kan mycket i dressyren om du orkar rida. Kan ibland vara lite busig men om du rider ordentligt och visar vem som bestämmer så är han en riktig läromästare. Han kräver lite extra omsorg med stretchning då han lätt blir överansträngd i ryggen. Fråga Lollo om du är osäker. Ska vara uppbunden vid all hantering och ha skydd och boots på alla fyra ben vid all ridning.

Lilja

Ett bestämt och envist sto men supersnäll, älskar att hoppa. När ni väl hittat varandra och "knapparna" så är hon en dröm att rida.

Rids endast av de lite mer utbildade eleverna.

Ardenner

En stor och tung dam, väger över 1 ton. Är mycket trygg både ute och inne. Rids av alla. Utbildas extra av Lollo i körning och är med på alla våra speciella uteritter och lotsar barnen tryggt i vagn.
Bommar och hoppning är inte så kul annars fungerar det mesta med damen. Ska antingen göras iordning uppbunden i sin box eller på stallgången.

Masick

Hulkulsk, Polsk import f 2006

"Masse" är en mycket lat och snäll herre. LB-utbildad i dressyr och hoppar 80cm. En bra läromästare.

Han vaktar sin box så be om hjälp om du känner dig osäker.

Foto: Frida Storm

Fotograf: Erik Widlund

Milo

Tinker född 2016

En mycket snäll men envis bebis som just nu är under utbildning. Lite lat men ändå lätt och rolig att rida. Kan ridas av alla.

Foto: Emilia Ymerstam

Mimmi

Haflinger född 2013

En mycket snäll men envis dam. Kan bli något stark men jobbar på bra om du rider ordentligt. Pigg ute men fortfarande snäll.

Ardenner

Inlånat sto. Mycket snäll dam men stark, så hon måste ledas med hingstkedja. Är lite beroende av sin grannkompis Maja och blir orolig när hon får stå själv. Har inte kommit så långt i sin utbildning men är inkörd. Ska vara uppbunden vid all hantering och kan ridas av alla.

Tinker

En mycket snäll och ambitös häst. Kan vara lite snabb i galoppen ute och i ridhuset men är lugn för övrigt. Trygg i sig själv och i trafiken. Hoppning är väl inte hans starka sida men han gör sitt bästa. Ska vara uppbunden vid all hantering. Rids med en mjuk och stadig hand och jämt skänkeltryck och stark rumpa.

Polsk import

Ett envist C-ponny sto men som är mycket snäll. Kan vara lite stark vid hantering och ridning. Eftersom hon är så envis kan det även vara en utmaning i både ridningen och vid hanteringen, men ge dig inte! Hon ska vara uppbunden vid all hantering. LC-utbildad i både dressyr och hoppning.

Korsningsponny född 2002

Tonardo är en C-ponny valack. Han kan test dig ordentligt om du är lite osäker vid hanteringen men var bestämd så löser sig det mesta. Han är oftast pigg och glad och mycket populär, en riktig läromästare. Han är även snäll ute och mycket trafiksäker. Gillar att hoppa. LB-utbildad i dressyr och LB/LA-utbildad i hoppning.

Sidan senast uppdaterad: 2024-03-11